تاثیرات بره موم در درمان آب مروارید چشم


بیماری آب مروارید چشم یکی از آن دسته بیماری هایی است که متاسفانه بسیاری از افراد به ویژه در سنین میانسالی به آن دچار می شوند. روش های مختلفی برای درمان آب مروارید چشم وجود دارد که آخرین آن عمل جراحی است. با این حال با برخی مواد طبیعی نیز می توان هم جلوی بروز این بیماری را گرفت و هم تا حدودی در صدد درمان آن برآمد. بره موم یکی از مواد طبیعی است که چند دهه برای درمان بیماران چشم مورد استفاده قرار گرفته و مورد توجه محققان قرار گرفته است.
بره موم به عنوان یک ماده طبیعی خواص فراوانی برای انسان ها به همراه دارد. این ماده که از رزین درخت و گیاهان به دست می آید، اثرات معجزه آسایی بر روی برخی بیماری ها دارد که گاه قبول کردن این خواص کمی سخت به نظر می رسد. برای مثال، بره موم کمک کننده برای درمان کولیت است. همچنین این ماده می تواند برای درمان بسیاری از انواع سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
کاربرد بره موم برای درمان آب مروارید چشم نیز از آن دست خواص بره موم است که تحقیقات کمی در مورد آن شده است؛ اما به نظر می رسد این ماده توانسته نتایج خوبی بر روی بیماران مبتلا به این بیماری داشته باشد. البته زمانی می توان از کاربرد بره موم برای درمان این بیماری صحبت کرد که هم نوع بره موم و هم روش استفاده از آن صحیح باشد.

کوتاه در مورد آب مروارید چشم
بیماری آب مروارید یکی از بیماری های خاص چشم است. در این بیماری شفافیت عدسی کاهش پیدا می کند که این موضوع عوارض زیادی را در پی دارد. مهمترین عارضه، کاهش کیفیت بینایی است که حتی با عینک نیز قابل جبران نخواهد بود. علت اصلی این کاهش شفافیت، بی نظمی در پروتئین های موجود در عدسی بیان می شود. این بی نظمی ایجاد شده لکه هایی را بر روی عدسی ایجاد می کنتند و شرایط را تا حدودی برای فرد سخت می نمایند.
دلایل مختلفی برای بروز آب مروارید وجود دارد. از دیابت و برخی دیگر از بیماری های زمینه ای گرفته تا مصرف دخانیت می توانند شانس ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند. برخی اختلال ها در غدد بدن نیز می تواند عاملی برای ایجاد این بیماری باشند. به همین علت است که در دوران میانسالی با بروز مشکل در این غدد، احتمال ابتلا به آب مروارید چشم نیز افزایش پیدا می کند. البته ناگفته نماند که حتی برخی کودکان در بدو تولد نیز با چنین بیماری به دنیا می آیند و در ابتدا خود را با تنبلی چشم نشان می دهند.
تاری دید، کاهش غلظت رنگ ها، دوبینی و چند بینی و در برخی موارد نیز حساسیت به نور از علائم آب مروارید است. در چنین مواردی باید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

چرا بره موم برای پیشگیری و درمان آب مروارید مناسب است؟
حالا که با آب مروارید بیشتر آشنا شدید، بد نیست به سراغ روش درمان این بیماری با بره موم برویم. البته قبل از هر چیز بد نیست بدانید که بره موم بیشتر از آنکه به عنوان یک ماده برای درمان قطعی آب مروارید مورد استفاده قرار گیرد، یک ماده طبیعی مناسب برای پیشگیری از این بیماری است. اگر مصرف بره موم را در برنامه غذایی و دارویی خود داشته باشید، شانس آب مروارید را کاهش می دهید.
دلیل این موضوع این است که بره موم مواد مغذی زیادی برای بدن دارد. یکی از دلایل بروز آب مروارید نیز همین کمبود بری مواد غذایی در بدن است. مصرف خوراکی بره موم می تواند با تامین مواد مورد نیاز، جلوی بروز این بیماری را بگیرد. کاری که عسل طبیعی نیز آن را به خوبی انجام می دهد
یکی از دلایل بروز آب مروارید، مصرف کورتون است. متاسفانه این ماده هم توسط برخی ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد و هم برای درمان برخی بیماری های خود ایمن مثل درمان روماتیسم، درمان ام اس و... تجویز می شود. یکی از دلایل اینکه بره موم به عنوان ماده ای به جهت پیشگیری از آب مروارید شناخته می شود، خواص کورتون مانند آن است! این یعنی بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمن و هر نوع بیماری که مجبور به مصرف کورتون هستند، به مرور با مصرف بره موم نیاز کمتری به کورتون خواهند داشت و این یعنی خطر ابتلا به آب مروارید را از خود دور می کنند.

تحقیقات علمی چه می گویند؟
اولین تحقیقات ثبت شده در مورد خواص بره موم برای چشم و بیماری های چشمی، مربوط به دهه 80 میلادی است. جایی که از محلول چشمی بره موم که با بره موم خام عصاره گیری شده تهیه شده بود و میزان حداکثر 5 درصدی در محلول چشمی داشت، به درمان بیماری های مختلف چشم پرداخته شد. علاوه بر این در همین سال ها، نوعی کرم با استفاده از بره موم برای استعمال خارجی دور چشم مورد استفاده قرار گرفت. این تحقیقات نشان داد که بره موم می تواند بسیاری از بیماری های چشم از جمله آب مروارید را تحت تاثیر قرار دهد و حساسیت بسیار کمتری نسبت به داروهای مشابه دارد.
در آخرین سال های قرن 20 میلادی یعنی سال 1997 در رومانی تحقیق گسترده ای بر روی بیش از 100 بیمار انجام شد. این بیماران به بیماری های مختلف چشم از جمله آب مروارید مبتلا بودند. در این تحقیق گسترده نشان داده شد که بیش از 85 درصد موارد با محصولات زنبور عسل از جمله بره موم، ژل رویال و عسل بهبود یافته اند. در این مطالعه از شستشودهنده های چشمی حاوی عصاره بره موم استفاده شده بود.
در سال های اخیر نیز تحقیقات گسترده ای در این زمینه شده است. این تحقیقات نشان می دهند که بره موم ماده ای موثر برای درمان بیماری های چشمی مثل آب مروارید است. با این حال تمامی تحقیقات تاکید کرده اند که نوع مصرف و روش مصرف باید زیر نظر متخصص انجام شود تا از آسیب به چشم جلوگیری شود.

درمان آب مروارید با بره موم یکی از تحقیقات گسترده ای است که محققان زیادی در حال کار بر روی آن هستند. اگرچه روش های درمان آب مروارید اکثرا مربوط به روش های شیمیایی یا جراحی است؛ اما بره موم نیز می تواند گزینه خوبی برای بهبود باشد. بهتر است اگر می خواهید از بره موم استفاده کنید، حتما با پزشک در مورد روش مصرف و موارد مختلف مشورت کنید. متخصص طب سنتی نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.